להיות או לחדול בשעת חירום

   
כל עסק לעצמו - להיות או לחדול בשעת חירום
 

מצבי חירום הם כמעט שגרה טרגית במדינתו, הם שכיחים בגזרת הדרום והצפון ואף במרכז, אסונות ואירועים בלתי צפויים אינם נדירים במחוזותינו והעסקים אשר הם לב ליבת כלכלת ישראל אינם ערוכים לשעת חירום. בזמן הפגזה, שריפה או אסון טבע עשוי עסק קטן כגדול לספוג אירוע בודד בלבד  שיהווה עבורו מכת מוות ובכך אף להימחק וללא יכולת להשתקם בעתיד.
 

המכנה המשותף שנוצר כתוצאה מאירוע חירום  מהווה פגיעה לכל העסקים גדולים וקטנים כאחד  כתוצאה מכך מתרחשת מיד בתום האירוע תגובת שרשרת ונזקים ישירים ועקיפים, לעסק עצמו, לעובדים, לספקים, לבני משפחותיהם וכמובן לכלכלת ישראל.
 

בהעדר רגולציה מסודרת ותמיכה ממשלתית מספקת  גם במקרה דנן "אם אין אני לי מי לי" באחריות כל בעלי התאגידים/מפעלים/בעלי עסקים לדאוג ולסמוך רק על עצמם ולהכין את עסקיהם מבעוד מועד לתרחישי חירום  כדי להמשיך להתקיים ולקיים את כל המעגלים האישיים /עסקיים שתלויים בפעילותם השוטפת.
 

דף זה מציג פעולות חשובות שעשויות להציל כל עסק (קטן, כגדול) ולצמצם נזקים כלכליים, ובהקשר ישיר ככל שמספר רב יותר של פעולות ייושמו כך תקטן מידת הפגיעה בבעלי העסקים ויכולתם  לחזור במהירות לשגרה תגדל.                              

איך למנוע את הנזק הטוטאלי?
 

ברמה הניהולית - כדי שהפעילות העסקית תמשיך להתנהל, עד כמה שניתן ללא פגע כל עסק צריך להתכונן לניהול נכון בשעת חירום עוד בימי שגרה ולכן על כל בעל עסק צריך להטמיע מדיניות ונהלי עבודה לשעת חירום. כך ניתן לבחון כיצד  ניתן לייצר חלופות מידיות לסיטואציות שנוצרו.
 

✔ נושא החירום בכל עסק חייב להיות חלק מתרבות הפעילות השוטפת 

✔ כל בעל תפקיד בחברה/עסק אשר יש לפעילותו ערך אסטרטגי בשעת חירום חייב להקצות רפרנטים ייעודיים בכל המחלקות הקריטיות שמטרתם היא אחת -המשך התנהלות החברה גם בקרות במצב חירום . 

✔ הכנת נהלי עבודה ברורים וממוקדים שבו כל עובד בחברה החל מהזוטר ועד הבכיר ידע בדיוק מה הוא צריך לעשות בשעת חירום.

✔ הדרכות שוטפות לאלו שיש להם תפקיד בשעת חירום ומעת לעת לרענן את כל הנוגעים בדבר.  

✔ ביצוע תרגולים וסימולציות לתרחישי ייחוס אפשריים אשר באמצעות תוכלו לאמוד בתנאי מעבדה מבוקרים ובזמן שגרה את יכולתכם להמשך פעילות החברה גם במצב חירום. יש לדמות אירוע ולבדוק את כל התנהלות הארגון מרמת הנהלה, מחלקות, נותני שירותים פנימיים וחיצוניים, שיתוף עם גורמים ממלכתיים וכדומה. 

✔ בניית מערך שליטה ובקרה מרושת ומתוקשר בתוך הארגון ומחוצה לו. 

 

עבודה מול ספקים
 

✔ פזרו סיכונים- פזרו את התלות וקשרי העבודה שלכם בין ספקים. הימנעו ככל שניתן בהינתן מגבלת תקציב/מרחק/ מגבלות נוספות מלהיות תלויים בספק אחד מרכזי. כך בזמן הפגיעה חלילה מידת הנזק עבורכם תהיה מצומצמת נקודתית ולא בהכרח קריטית ובכך ניתן יהא לנסות ולהשתקם עסקית בהקדם.

✔ בדיקת היערכות ספקי החברה ונותני השירות –מרבית העסקים בישראל תלויים אחד בשני. ע'מ שלא תהיו תלויים אחד ליד השני בספקים ישירים ובספקי משנה מוצע שבמהלך התקשרות עם ספק אסטרטגי ומשמעותי לעסקיכם לבדוק האם הוא אכן  בפועל מסוגל להתמודד עם מצב חירום כדוגמת הפגזה או שרפה. והאם יש ברשותו  תכנית פעולה שעיקרה כיצד יפעל בפועל במידה ונקלע למצב חירום. 

✔ דרשו תכנית פעולה אופרטיבית שמציגה את דרכי הפעולה של  הספק בפועל במקרה של חשיפה לאירועי חירום דוגמת: התקפת טילים, הפגזה או דלקה. 

✔ בדקו כיצד התכנית של הספק מתורגמת הלכה למעשה, בקשו להכיר את האנשים שאמונים על הפעלת התכנית. 

✔ תרגול- בקשו מהספק שידגים לכם באמצעות ביצוע תהליך סימולציה "עשה ואל תעשה" על מנת לצפות ביכולת התמודדותו מול מצב חירום, כאשר  עלו השערה והיה ובכ'ז חלילה נפגע הספק האסטרטגי שאתם כה תלויים בו בדקו במסגרת נכנה ותרגול זה כיצד הספק ימשיך את תהליכי הייצור ואיך נערך מבחינת כוח אדם, פריטי חג'/תוצ'ג ,ליקוט, שינוע, וכדומה.

✔ ספקי משנה- בדקו האם הספק דורש את הדרישות הללו גם מספקי המשנה שלו.

✔ מיקום גאוגרפי- בדקו האם הספק נמצא באזורי עימות וכיצד אם הכלל  מפעיל את פעילותיו באזורים במדינת ישראל/מחוצה לה שהינם מחוץ לקו העימות.

✔ האינדיקציה המשמעותית ביותר ומהווה אבן דרך לכל בעל עסק עוד בימי שגרה- ככל שהספקים האסטרטגיים שלכם  מיישמים את הפעולות שצוינו כך תגדל משמעותית מידת שרידותם מחד  וכך מאידך גם מידת השפעתם של ספקים אסטרטגים אלו על יכולתכם לשרוד במצבי חירום.

 

יתרון תחרותי - עסק הנערך למצב חירום פועל על פי תכנית פעולה שנקבעה וידועה מראש ומבצע הסתגלות זריזה למצב החדש, זמן זה הינו קריטי עבור עסקים רבים. 72 השעות הראשונות לאירוע הן משמעותיות ולכן עסקים אשר נערכו מראש לגיבוי בשעת מצב חירום יכולים לנצל את זה שהמתחרים האחרים “נרדמו בשמירה” ולעיתים אף לחדור לפלח שוק חדש?
 

✔ מיפוי צרכי העסק - מפו את צרכיו של העסק בתהליכי הייצור בטרם מצב חירום. ענו על שאלון קצר זה ותוכלו לקבל תמונת מצב: 

1. האם החברה מעוניינת להמשיך לפעול במצב חירום.

2. מה החברה מסוגלת לייצר בשעת חירום?

3. מי אמון בחברה על ניהול מצבי חירום?

4. האם קיימת תכנית מגירה במקרה וידרשו גיבויים וחלופות לעסק בשעת חירום?

 

התנהלות נכונה מבעוד מועד תסייע לכל עסק  להתאוששות קצרה וחזרה מהירה יותר לשגרה תוך כדי מזעור נזקים ומניעת נזק טוטאלי גם כלפי המעגלים הישירים והעקיפים ובכך אף לבצע חסכון משמעותי ומבוקר בעלויות/נזקי תדמית. כך יוכל העסק להמשיך להיות ולא לחדול!


הערכות לשעת חירום - דגשים חשובים

הערכות מפעל לרעידת אדמה - כך יש להיערך!

 

 

 

 

 

 

Company Slogan

There are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form.